Opublikowano Dodaj komentarz

Kasa fiskalna w biurze nieruchomości – czy jest potrzebna?

Kasa fiskalna w biurze nieruchomości

Wielu właścicieli biur nieruchomości zastanawia się, czy w ich firmach niezbędne są kasy fiskalne. Z tytułu charakterystyki działalności raczej oczywiste jest, że ich obrót musi przekroczyć 20 tysięcy złotych – w przeciwnym wypadku raczej trudno mówić o dochodowości przedsięwzięcia. Czy jest jakakolwiek inna metoda na uniknięcie konieczności montażu tego urządzenia? Czy kasa fiskalna w biurze nieruchomości jest potrzebna?

Kasa fiskalna w biurze nieruchomości – dwie metody zwolnienia

Kasa fiskalna w biurze nieruchomości co do zasady nie jest potrzebna. Można oczywiście powołać się na zwolnienie wymienione w poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Mówi ona, że nie jest potrzebne stosowanie kasy pod warunkiem otrzymywania całości zapłaty za usługę za pośrednictwem:

  • poczty,
  • banku,
  • SKOK-u.

Z potwierdzeń musi także jasno wynikać, jakiej transakcji dana zapłata dotyczy. Bardzo często biura nieruchomości stosują właśnie tego rodzaju zapłaty, co znacznie ułatwia prowadzenie działalności. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Najlepszym przykładem jest świadczenie usług pośrednictwa w wynajmie nieruchomościami, gdzie pobierane kaucje i odstępne są często przyjmowane w gotówce. Tym samym warto wiedzieć, że zwolnienie ze względu na sposób płatności nie jest właściwym zwolnieniem. Wykorzystywany jest inny punkt rozporządzenia.

Zwolnienie przedmiotowe z używania kasy fiskalnej

Właściwym rodzajem zwolnienia, szerszym i korzystniejszym, jest zwolnienie przedmiotowe ze względu na rodzaj świadczonych usług. W tym wypadku mowa o poz. 26, która dotyczy „usług związanych z obsługą rynku nieruchomości, jeżeli świadczenie tych usług zostało udokumentowane fakturą”. Oznacza to, że każdy klient, nawet nieprowadzący działalności gospodarczej, ma obowiązek otrzymać fakturę za wykonane świadczenie – w tym wypadku zamiast paragonu z kasy fiskalnej. Dzięki temu nie trzeba kupować urządzenia. Według tej samej zasady zwolnienie dotyczy także firm, które świadczą usługi:

  • telekomunikacyjne,
  • finansowe,
  • ubezpieczeniowe,
  • notarialne,
  • i inne.

Wyjątków jest całkiem sporo. Warto więc przyjrzeć się rozporządzeniu i – co ważne – sprawdzić, czy mamy obowiązek stosować dany symbol PKWiU. Przedstawiona tu sytuacja biura nieruchomości umożliwia stosowanie zwolnienia jedynie pod warunkiem posiadania numeru 68.3. Przykładowo więc – właściciel sklepu spożywczego, który raz na jakiś czas wykonuje działalność biura nieruchomości i nie ma tego faktu odnotowanego w CEIDG, nie może w ogóle skorzystać ze zwolnienia. Warto mieć to na uwadze.

Novitus NANO II Online kasa fiskalna w biurze nieruchomości

Biura nieruchomości są więc kolejnym rodzajem działalności, który nie musi martwić się koniecznością zakupu czy wymiany kas fiskalnych. Pamiętajmy także, że wszystko może się zmienić. Wyżej opisane rozporządzenie gwarantuje zwolnienie do 31 grudnia 2021 roku, a więc przez jeszcze nieco ponad rok. Potem biura nieruchomości mogą znaleźć się na liście firm z obowiązkiem montażu kasy – tak jak na początku 2019 roku flisacy czy dorożkarze.

Dodaj komentarz