Opublikowano Dodaj komentarz

Zwrot towaru bez paragonu – czy to możliwe?

Zwrot towaru bez paragonu

Każda osoba, która prowadzi sprzedaż towarów i usług, powinna być zaznajomiona z pojęciem zwrotu i reklamacji. Klient ma prawo w pewnych przypadkach na zwrócenie towaru – jednym z najczęściej wymaganych od sprzedawców, jest posiadanie paragonu. Czy naprawdę tak jest? A może zwrot towaru bez paragonu jest możliwy?

Dlaczego można chcieć zwrotu?

Zwrotu towaru można dokonać w kilku przypadkach. Pierwszym i najczęściej stosowanym jest zwyczajne uszkodzenie nie z winy klienta. Jeśli produkt był uszkodzony już wcześniej albo zepsuł się na skutek zwykłego użytkowania, możliwe jest dokonanie zwrotu reklamacyjnego. Inne, najczęstsze przyczyny to:

  • rozmyślenie się klienta,
  • niezgodność towaru z opisem sprzedawcy,
  • możliwość zwrotu bez podania przyczyny w ciągu czasu określonego przez sprzedawcę.

Zazwyczaj sprzedawca wymaga okazania paragonu, by wiedzieć, że klient kupił dany towar właśnie u niego. Bez tego może on poddać pod wątpliwość, że to konkretnie ten przedsiębiorca ma być zobowiązany do przyjęcia zwrotu, a więc utraty przychodu.

Paragon – dokument potwierdzający sprzedaż

Paragon jest dokumentem fiskalnym, który dokumentuje dokonanie sprzedaży. To na ich podstawie dokonujemy rozliczeń podatkowych czy właśnie zwrotów. Niewiele osób jednak wie, że ta ostatnia procedura nie wymaga okazania paragonu. W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, w §3 ust. 2 pkt 6 znajdziemy zapis, że niezbędny jest dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Warto wiedzieć, że takim dokumentem nie jest jedynie paragon, ale także:

  • faktura,
  • potwierdzenie z terminala płatniczego,
  • potwierdzenie z konta bankowego,
  • gwarancja podbita przez sprzedawcę,
  • zapis monitoringu ze sklepu.

Tak więc każda rzecz, która udowadnia, że dany produkt został zakupiony u tego konkretnego sprzedawcy, może stanowić podstawę dokonania zwrotu. Sprzedawca nie ma prawa odmówić jego przyjęcia.

Zwrot towaru bez paragonu – jak wygląda procedura zwrotu?

Zwrotu w żadnym wypadku nie ewidencjonujemy na kasie fiskalnej. W tym celu niezbędne jest posiadanie osobnej ewidencji papierowej, tzw. zeszytu zwrotów. Powinniśmy ją wypełniać zawsze, kiedy klient odda nam produkt, by móc zmniejszyć sobie podstawę opodatkowania. W zeszycie muszą znaleźć się punkty, które opisują:

  • datę sprzedaży,
  • nazwę umożliwiającą jednoznaczną identyfikację,
  • datę dokonania zwrotu lub reklamacji,
  • wartość brutto towaru oraz kwotę podatku należnego,
  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
  • protokół przyjęcia zwrotu podpisany przez sprzedawcę i kupującego.

Ten ostatni dokument, o którym mowa to protokół sporządzany w obecności klienta – najlepiej w dwóch kopiach. Powinniśmy oznaczać go numerem kolejnym, a także musi zawierać nazwy stron transakcji czy przyczynę zwrotu.

Zmiana stawki VAT od 1 lipca 2020 roku

Warto także pamiętać, że każdy sprzedawca może indywidualnie stworzyć własny regulamin dokonywania zwrotów. Nie może on być sprzeczny z Kodeksem Cywilnym czy innymi przepisami prawa, ale może dawać więcej możliwości zwrotu – na przykład zwrot bez podania przyczyny w ciągu 14 dni.

 

Dodaj komentarz